Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 27 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Téma homosexuality ve vybraných románech W.S. Burroughse
CHLOUPÝ, Martin
Bakalářská práce se zabývá interpretací tří literárních děl Beatnické generace: románů Junkie (1953), Naked Lunch (1959) a Queer (1985) od Williama Sewarda Burroughse. Východiskem práce je přiblížení beatnické generace i autorovy tvorby s ohledem na jeho vlastní zážitky a postoje. Praktická část se soustředí na charakteristiku hlavních postav s ohledem na jejich zkušenost s homosexualitou. Dále si všímá motivu užívání drogy jako prostředku úniku z reality a zároveň jako příčiny následného tragického konce. Zkoumán je i motiv cesty jako další prostředek úniku z reality a hledání individuální identity a smyslu života. Závěr shrnuje mnohoznačnost Burroughsových textů, které odrážejí autorovy osobní priority a dojmy, ale i jeho kritický postoj vůči společnosti.
Hledání svobody v románech Cesta Jacka Londona a Na cestě Jacka Kerouaca
ROSSMANN, Michal
Diplomová práce se zabývá srovnávací analýzou dvou známých děl americké literatury 20. století: románů The Road (1907) od Jacka Londona a On the Road od Jacka Kerouaca (1957). Východiskem práce je přiblížení osobností obou autorů, prožívajících podobné pocity na pozadí odlišných dobových situací, a také vliv Londonova díla na Kerouaca. Teoretická část se zabývá významem tématu cesty v epické tradici (Bachtin). Praktická část se soustředí na porovnání konkrétních témat a motivů, přičemž se zabývá různými aspekty cesty (dobrodružství, únik, setkání, hledání vlastní identity a smyslu života). Dále si všímá obrazu tuláctví jako specifického životního stylu. V samostatné kapitole je posouzeno téma mezilidských vztahů, přičemž inspirací je Jaspersova úvaha o dialogu jako existenciálně důležité zkušenosti. V závěru se práce zamyslí nad otázkou, v čem Kerouac na Londona přímo navazuje, v čem téma cesty doplňuje, transformuje a posouvá dál.
The Holocaust in Jewish American Fiction
SENKOVÁ, Anna
Cílem této diplomové práce je identifikovat charakteristické prvky literatury zabývající se Holokaustem. Teoretická část mapuje způsob, jakým společnost, a zvláště židovská společnost, chápe Holokaust. Zároveň řeší, jak se Judaismus dívá na fikci, zejména pak na fikci spojenou s Holokaustem. Druhá část se pak zabývá analýzou jednotlivých příběhů, osmi povídek a jednoho románu, od sedmi autorů, a to od Rebeccy Goldstein, Bernarda Malamuda, Gordona Lishe, Philipa Rotha, Cynthie Ozick, Rebeccy Makkai a Budda Schulberga. Příběhy jsou zkoumány odděleně, přičemž je hlavní důraz kladen na významné motivy vzhledem k Holokaustu a rozbor jednotlivých postav. Závěrečný oddíl poukazuje na společné prvky povídek, stejně jako na jejich rozdíly, a určuje nejvýraznější prvky literatury Holokaustu.
Comparison of lives and works of E. A. Poe and Stephen King/ What can make people write horror stories?
Kopečná, Kateřina ; Ženíšek, Jakub (vedoucí práce) ; Chalupský, Petr (oponent)
Bakalářská práce se zabývá srovnáním životů a děl Edgara Allana Poea a Stephena Kinga. V teoretické části práce je představen žánr hororu společně s uvedením stručných životopisů obou spisovatelů. Hlavní část se soustředí na analogie mezi životy obou autorů a na tématiku a motivy společné pro jejich díla. Poe a King patří mezi celosvětově nejznámější hororové spisovatele a kromě očividných vnějších podobností jako je národnost a výběr žánru existuje v jejich životech mnoho obdobných událostí a vlivů, které mohly silně působit na literární tvorbu. Práce se hlouběji zabývá právě těmito aspekty a snaží se je dát do kontextu s jejich díly. Poslední část propojuje získané poznatky a zkoumá, jestli na základě uvedených informací může existovat něco, co člověka může "nutit" psát hororové příběhy.
War-induced xenophobia in David Guterson's Snow Falling on Cedars
Šaldová, Ivona ; Ženíšek, Jakub (vedoucí práce) ; Topolovská, Tereza (oponent)
NÁZEV: War-induced xenophobia in David Guterson's Snow Falling on Cedars AUTOR: Ivona Šaldová KATEDRA: Katedra Anglického Jazyka a Literatury VEDOUCÍ PRÁCE: Mgr. Jakub Ženíšek ABSTRAKT Tato práce se zabývá xenofobií a paranoiou vyvolanou válečným stavem a jejími rysy a dopady na lidské chování v díle Davida Gutersona Sníh padá na cedry. První část vysvětluje rozdíly v jednotlivých pojmech, popisuje unifikační teorie a nastiňuje problematiku dvojí loajality. Druhá část identifikuje prvky xenofobie u jednotlivých postav v Gutersonově díle. Tato analýza se opírá o teoretický základ první části. KLÍČOVÁ SLOVA Americká literatura, Sníh Padá na Cedry, David Guterson, xenofobie, paranoia vyvolaná válečným stavem, nativismus, analýza postav
Luba and Rudolf Pellar: Translations from English
Gillová, Lucie ; Beran, Zdeněk (vedoucí práce) ; Jindra, Miroslav (oponent)
Dějiny překladu jsou významnou oblastí literatury a jejich poznání je důležité z mnoha důvodů. Noví překladatelé vždy navazují na již existující překladatelskou tradici, kterou je tedy dobré zkoumat, analyzovat a poučit se z ní. Tato práce se zabývá překlady z angličtiny manželů Pellarových, kteří překládali téměř padesát let. Vzhledem k tomu, že i životní zkušenosti ovlivňují jejich dílo, je první část práce věnována jejich životům a shrnutí vybraných překladů. Druhou část této práce potom tvoří analýza vybraných překladů. Ještě předtím je ale rozebrán překlad titulů jednotlivých děl, protože i ten může o překladatelské metodě mnoho prozradit. Potom už se ale věnuje třem vybraným textům, což jsou Kdo chytá v žitě (The Catcher in the Rye) J.D. Salingera, Přes řeku do stínu stromů (Across the River and Into the Trees) Ernesta Hemingwaye a Americká Idyla (American Pastoral)Philipa Rotha. Tyto texty jsou vybrány, protože zastupují rovnoměrně celé překladatelské období a dá se tak na nich pozorovat vývoj překladatelské metody. Navíc Hemingwayův román už předtím vyšel v jiném překladu, který je tak použit pro srovnání dvou různých strategií. Samotná analýza potvrzuje, že překlady Pellarových jsou velice kvalitní. Na překládání titulu se ukazuje, že většinou zachovávají funkční ekvivalenci i význam...
Modernity and the Changing American South: Alienation in a Selection of Fiction by Flannery O'Connor and Eudora Welty
Halášková, Lucie ; Roraback, Erik Sherman (vedoucí práce) ; Ulmanová, Hana (oponent)
Tato práce zkoumá téma odcizení ve vybrané beletrii Eudory Welty a Flannery O'Connor s ohledem na geografické a ideologické pozice, z nichž autorky vycházejí. Práce zkoumá jejich texty v kontextu amerického Jihu a způsobu, kterým autorky zobrazují a kriticky nahlíží na tuto oblast. Izolovaná povaha Jihu je nejprve zkoumaná v souvislosti s etnickým a rasovým vyčleňováním. Praktiky společenského vyčleňování v jižanských komunitách autorky satirizují a převrací; xenofobní a rasistické tendence svých provinčních postav kontrastují se společenským pokrokem. Propastný rozdíl mezi jižanskou ideologií a její soudobou realitou může být částečně odůvodněný vzestupem spotřebitelské kultury, která je zkoumána ve vztahu s mezirasovými vztahy, sociální mobilitou a náboženstvím. Následující kapitola "Spotřebitelská kultura a amerikanizace Jihu" zkoumá sjednocování náboženských a konzumních ideologií a proklamované dodržování ideálů protestantismu se současným vzestupem spotřebitelského chování jako náhradou duchovnosti. Dopad rituálního dodržování kapitalistických principů je zkoumán na fenoménech podpory individualistické kultury, narcisismu a odcizení, s přihlédnutím k dílu Baudrillarda The Consumer Society. Závěrečná kapitola se zabývá užíváním negace, ničení a násilí v dílech Welty a O'Connor jako nástrojů...
Počátky propagandy a její obraz ve vybraných amerických literárních dílech a novinách přelomu 19. a 20. století
Bílková, Monika ; Malý, Radek (vedoucí práce) ; Čeňková, Jana (oponent)
Tato bakalářská práce nahlíží na vybraná díla americké literatury z přelomu 19. a 20, století z trochu jiné perspektivy. Zatímco slovo "propaganda" si obvykle spojujeme s totalitními a autoritářskými režimy, krásná literatura pro nás dnes většinou představuje formu oddychu a příjemné zábavy. Každé literární dílo je však vědomě či nevědomě obrazem své doby a zejména druhá polovina 19. století byla ve Spojených státech amerických turbulentním obdobím plným změn a paradoxů. Jak se drsné společenské konvence a všeobecně uznávaná přesvědčení, která se objevovala i v "zemi neomezených možností" razící demokracii a hodnoty jako svoboda a rovnoprávnost, projevily v klasických a dodnes uznávaných dílech velkých literátů? Podařilo se spisovatelům a hrdinům z jejich příběhů uniknout ze spárů nekompromisního sociálního diktátu nebo mu vlivem okolního nátlaku nakonec podlehli? V teoretické části práce se nejprve seznámíme s definicemi propagandy a všeobecným historickým kontextem. V praktické části si pak charakterizujeme jednotlivá literární díla a poté přistoupíme k jejich samotné kvantitativní a komparativní analýze. Jaké čtenářům poskytují svědectví o stavu tehdejší společnosti, a jak moc mu vzdorují nebo do jaké míry ho naopak podporují?
Understanding Space and Landscape in Jack Kerouac's Novels
HANISCHOVÁ, Sandra
Práce v úvodu představí hlavní autory beatnické generace a jejich myšlenkový odkaz. Práce se dále soustředí na pojetí prostoru a popis krajiny v románech Jacka Kerouaca (On the Road, Big Sur) v souvislosti s tematikou tvorby beatnické generace (hledání smyslu lidské existence, motiv cesty, spiritualismus a vztah k náboženství). Jedna z kapitol práce porovná životopisná fakta představitelů beatnické generace (Kerouac, Ferlinghetti) a autobiografické rysy tvorby Jacka Kerouaca, především v románu Big Sur. Závěr práce shrne Kerouacův obraz literární Kalifornie a jeho prostorové vnímání Ameriky jako celku.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 27 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.